Lato w branży e-commerce
czyli kiedy na zewnątrz jest gorąco, ale w Twoim sklepie internetowym już niekoniecznie.
Sezon w branży turystycznej rozkwita w najlepsze a usługi związane z rozrywkami wakacyjnymi mają wzięcie praktycznie 24/7. Ale zastanawiasz się, gdzie w tym morzu wakacyjnego szału zaginęła branża e-commerce? W świecie handlu internetowego lato to pora roku, na której myśl wzdryga się każdy handlowiec znający temat. A dlaczego tak się dzieje? Spieszę z wyjaśnieniem. Na początek pomyśl przez chwilę i spójrz na sprawę z autopsji. Jakie produkty klienci przeglądają i z jakich usług korzystają latem?
Większość konsumentów w okresie wakacyjnym przeznacza znaczną część swoich środków na rozrywki oraz produkty dostępne tylko sezonowo. Nie można też zapomnieć o kosztownych wycieczkach krajowych oraz zagranicznych, które pochłaniają ogromną część budżetu domowego i są realizowane zazwyczaj właśnie latem. Przy całym tym ogromie letnich wrażeń wszystkie inne produkty oraz usługi pozostają w cieniu.
Czym jest e-commerce?
Dokładniej electronic commerce, czyli po prostu handel elektroniczny/internetowy. E-handel rozumiany jest pod postacią wszystkich transakcji dokonywanych za pośrednictwem internetu. Nie jest to tylko sprzedaż produktów takich jak np. kosmetyki lub ubrania, ale w definicji słowa e-commerce możemy znaleźć także różnego rodzaju usługi. Każdy sklep internetowy oraz działalność na platformie sprzedażowej, np. Allegro i Amazon, to e-commerce.
Jakie transakcje rozróżniamy w e-commerce?
- B2B – business to business, czyli po prostu transakcje przebiegające między firmami. Przykładem takiej transakcji jest sklep – hurtownia.
- B2C – business to consumer, coś z czym każdy z nas ma na co dzień do czynienia, czyli sprzedaż produktów klientom indywidualnym.
- C2B – consumer to business to usługa w której to osoba fizyczna świadczy usługi firmie, na tej zasadzie działają np. niezwykle popularni obecnie influencerzy.
- C2C – consumer to consumer to sprzedaż dokonywana między dwiema osobami fizycznymi, na tej zasadzie działa np. Vinted.
- B2G – business to government, czyli sprzedaż podmiotowi rządowemu.
- G2B – government to business jest przypadkiem, gdy firma nabywa od podmiotu administracji rządowej np. dokumenty prawne.
Co można rozumieć przez transakcje e-commerce?
- Usługi
Internet to wielka baza usług z każdej możliwej branży. Można w nim reklamować swoje usługi stacjonarne bądź internetowe, ale usługą jest także subskrypcja np. Disney+.
- Produkt materialny
Czyli po prostu produkt fizyczny taki jak ubrania lub kosmetyki. E-commerce związany ze sprzedażą takich produktów jest nieco bardziej skomplikowany pod względem logistycznym. Właściciel takiego sklepu musi mieć na uwadze takie rzeczy jak produkcja, magazyn i późniejsze dostarczanie zamówień.
- Dropshipping
Sklep internetowy bazujący na dropshippingu zajmuje się jedynie jego marketingiem oraz ogólnym reklamowaniem oferowanych produktów. Jest to przeciwieństwo tradycyjnego e-commercu ze względu na odciążenie od elementów logistycznych. Produkcją i dostawą zajmują się wynajęci dostawcy zewnętrzni.
- Produkt cyfrowy
Jest to po prostu sprzedaż plików cyfrowych, np. muzyki bądź gier. Tutaj sprawa jest prosta, naszym jedynym zadaniem jest dostarczenie plików klientowi.
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Lato, czyli tzw. sezon ogórkowy, to idealny moment żeby odświeżyć swoją wiedzę w zakresie prawidłowego prowadzenia swojego e-commercu. Tutaj należy podejść do sprawy komplementarnie i przeanalizować każdy element swojej strony, aby usprawnić jej działanie.
Musisz wiedzieć, że Dreamrise zajmie się Twoim sklepem od a do z oraz zadba o każdy niezbędny aspekt. Na co powinieneś zwrócić uwagę i jak zwiększyć sprzedaż?
- Content Marketing
Content marketing to Twój przyjaciel. Jeżeli chcesz, aby Twoja strona pozycjonowała się na najwyższych miejscach w wyszukiwarce internetowej, zadbaj o SEO (Search Engine Optimization). Treści tworzone na najwyższym poziomie o wysokiej atrakcyjności dla klienta przyniosą oczekiwany sukces.
- Optymalizacja strony
Optymalizacja Twojego sklepu pod względem technicznym to nieodzowna część jego prawidłowego funkcjonowania. Jest to m.in. czas ładowania się strony oraz jej podstron. Umówmy się, żaden klient e-commerce nie lubi długo czekać i jeśli strona zbyt długo się wczytuje, po prostu Ci ucieknie.
- UX/UI oraz wnikliwa analityka
Jednym z aspektów decydujących czy klient dokona zakup na Twojej stronie jest jej wygląd oraz intuicyjne poruszanie się na niej. Zadbaj o prezencje i ułatw klientowi drogę konwersji, na pewno odczujesz różnicę, gdy podskoczy współczynnik sprzedaży. Wydaje Ci się to trudne? Pozwól, że Ci w tym pomogę i zajmę się analityką, by ścieżka konwersji w Twoim sklepie była gładka i prosta.
- Reklamy
Reklamy płatne, czyli SEM (Search Engine Marketing). Jest to absolutny koń trojański, z zewnątrz może Cię nie przekonuje, jednak jeśli poznasz prawdziwą moc reklam płatnych, będą stałą częścią Twoich inwestycji. Dobrze ustawione reklamy to gwarancja dotarcia do ogromnej ilości potencjalnych, nowych klientów. Klienci najchętniej stawiają na reklamy Google Ads, reklamy Facebook Ads, Allegro Ads, ale klienci nastawieni na sukces nie mogą zapomnieć o jednym z najsilniejszych koni w stajni Dreamrise, czyli Criteo.
- Strategia marketingowa
Dreamrise to firma marketingowa która planuje swoje strategie marketingowe długofalowo. Dobrze dobrane i przemyślane kroki marketingowe to gwarancja skutecznie rosnącego zysku.
Reklamy płatne jako niezbędna część e-commerce.
Umówmy się, nie ma w świecie marketingu broni silniejszej niż reklamy płatne. Mimo iż wiele osób wkraczających w świat e-commerce niechętnie zaczyna temat jakim jest płatna reklama firmy w internecie, po krótkim czasie od ich ustawienia zaczyna rozumieć jak bardzo opłacalna jest właśnie taka inwestycja. Reklamy płatne to pewna gwarancja uzyskania dużej liczby nowych klientów, napływających z każdej strony.
Jakie formy reklamy w internecie są najbardziej efektywne i co może zaoferować Ci Dreamrise?
- Reklamy Google Ads (wcześniej znane jako Google AdWords) to zdecydowanie najpopularniejsza forma promowania swoich produktów w Internecie. Założę się, że zwróciłeś uwagę na oferty produktów wyróżnionych na samej górze okna wyszukiwarki w tzw. karuzeli. Jest to właśnie sprawka kampanii Google Ads, która m.in. w ten sposób promuje Twoje produkty. Reklamy płatne Google to także kampania brandowa, która wpływa na wyświetlanie Twoich produktów na stronach związanych z branżą, którą się zajmujesz.
- Reklamy Facebook Ads to reklamy, które wyświetlają się użytkownikom podczas przeglądania Facebooka. Ktoś porzucił zakupy w Twoim sklepie na rzecz przeglądania strony głównej? Reklama online Facebook mu o tym przypomni! Reklamy Twoich produktów będą ukazywać się w formie karuzeli produktowej lub postu sponsorowanego.
- Allegro Ads przysłuży Ci się jeśli korzystasz z serwisu Allegro. Taka reklama sprawi, że Twoje aukcje będą wyświetlane na samym szczycie listy produktów.
- Criteo to nowatorskie narzędzie, które Dreamrise posiada w swojej ofercie. Jest to najbardziej precyzyjna reklama remarketingowa. Będzie zachęcać nowych klientów do korzystania z Twoich usług za pomocą listowania produktów/usług na interaktywnym banerze, zawierającym cenę oraz wezwanie do działania (CTA).
Jak poradzić sobie latem w branży e-commerce?
Po pierwsze, po przeczytaniu powyższego tekstu, mogło Cię już oświecić co powinieneś wprowadzić do swojego sklepu lub co należy udoskonalić. Przestój zakupowy w sezonie letnim to idealny czas na zmodernizowanie swojej strony i sprawienie, że będzie ona przyjaźniejsza klientom.
Po drugie, nie szalej z towarem. Chęci są duże, ale zamiary w ogóle nieopłacalne latem. Mniejsza ilość towaru to mniejsze koszty magazynowania, ale również okazja zainwestowania tych pieniędzy w rozwój firmy.
Po trzecie, zaplanuj sobie działania na okresy promocyjne takie jak Święta Bożego Narodzenia. Zapoznaj się z e-commercowym kalendarzem i przygotuj się na najlepsze okazje sprzedaży.
Po czwarte, po prostu odpocznij. Kiedy klienci odpoczywają, dlaczego Ty miałbyś nie wykorzystać tej okazji? W okresie wakacyjnym nie musisz doglądać swojej strony 24/7, dlatego ciesz się swoją chwilą wytchnienia.
Zapoznaj się z usługami, które oferuje firma marketingowa Dreamrise i w pełni udoskonal swój e-commerce!